Principii de urmat pentru o fotografie buna

Vreau sa va scriu putin despre ce cred eu ca inseamna o fotografie buna. Subiectul este, bineinteles, controversat si deschis dezbaterilor pe scara larga. Arta in sine este un subiect al intelesurilor subiective si la final ceea ce consider eu bun nu este neaparat ceea ce si altii considera bun si invers.

Foarte multa lume se pierde in aspectele tehnice ale unei fotografii. Nu ma intelegeti gresit, zona tehnica are o importanta, dar nu este tot. Cat de "sharp" este o fotografie conteaza, dar daca obiectivul cu care aceasta a fost trasa nu este de o calitate debordanta, asta nu inseamna ca fotografia este slaba. Exista situatii in care in ciuda faptului ca o fotografie este prost expusa, soft si chiar miscata, ea tot ramane reprezentativa pentru momentul surprins, de exemplu fotografiile lui Robert Capa din Ziua Debarcarii Aliatilor pe plaja Omaha sau fotografiile lui Antoine d'Agata.

Aspectul tehnic al unei fotografii tine mai mult de echipament si ceva mai putin de fotograf, de aceea nu este neaparat un factor determinant. Se poate spune ca o fotografie unsharp (care nu are suficient detaliu) este proasta de fiecare data in cazul fotografiei de reproducere. Daca trebuie sa faci reproduceri dupa o pictura, bineinteles ca trebuie sa ai cat mai mult detaliu in fotografie, pentru ca pictura reprodusa sa poata fi supusa unui nivel mai atent de vizualizare. Insa daca fotografiile tale vor fi printate in format mic sau publicate in mediul online la dimensiuni mici, relevanta nivelului de detaliu din fotografie scade destul de drastic.

Asadar ce ramane dupa ce dam la o parte aspectul tehnic? Raman doua lucruri: compozitia si sentimentul/ideea transmis/a.

Compozitia este unul dintre "zidurile" inalte de care se va lovi orice fotograf. Cum faci sa transmiti ceea ce vezi tu, asa cum vezi tu, pentru a fi inteles asa cum iti doresti, fara explicatii suplimentare. Inca nu am un raspuns pe care vi-l pot oferi in clar, insa va pot oferi niste principii pe care eu le folosesc pentru a incerca sa il obtin.

Nu fii banal. Robert Capa a spus cuvintele, acum celebre, "daca fotografiile tale nu sunt suficient de bune, nu esti indeajuns de aprope". James Natchwey a interpretat cuvintele acestea la forma lor literala, apropiindu-se intotdeauna mai mult de ceea ce dorea sa fotografieze, fata de restul colegilor sai de breasla. Dar aceasta idee poate fi interpretata sub mai multe forme. Poti sa te apropii de o persona si prin conversatie, ducand subiectul discutat intr-o directie din care poti obtine alt tip de reactii pentru fotografiile tale. Te poti apropia si de o idee, nu neaparat de o persoana etc. Incearca sa iti dai seama ce ar face toata lumea si evita sa faci acelasi lucru. De cele mai multe ori fotografiile bune sunt facute de fotografii care abordeaza alte pozitii, metode si compozitii fata de restul.

Asculta-ti instinctele. In general atunci cand simti nevoia sa fotografiezi inseamna ca exista ceva demn de a fi fotografiat. Problema apare cand nu reusesti sa iti dai seama ce, ideal este sa incepi sa “lucrezi” scena, incercand sa iti dai seama ce anume te atrage si ce iti creaza senzatia de nevoie. La mine functioneaza tehnica eliminarii treptate a lucrurilor care stiu ca incurca si nu ajuta.

Stiu ca este cliseu, dar iesi din zona de confort. De obicei in zonele si barierele peste care nu esti dispus sa treci (atat la propriu cat si figurativ) se afla fotografiile pe care le cauti de fapt. Daca ai emotii in a fotografia pe cineva pentru ca poti deranja, treci incalca-ti temerile. Nimic bun nu rezulta fara a sacrifica din confrotul personal.

Am tot repetat-o si o sa o tot fac. Nu iti mai verifica constant fotografiile pe display-ul aparatului. Regleaza-ti camera foto pentru expunerea corecta si dupa ce l-ai dus la ochi pentru a fotografia, nu il cobori pana ce momentul dorit nu a trecut. De fiecare data cand verifici o imagine pe display, altceva se poate intampla in jurul tau. Fotografiile le poti verifica dupa ce le copiezi pe calculator.

Invata sa fotografiezi in etape pentru un narativ concret. Fotografiaza pentru a transmite o idee rezultata din asocierea fotografiilor tale, ele trebuie sa reprezinte o poveste cu inceput, mijloc si sfarsit.

Daca trebuie sa explici cuiva de ce ai fotografiat ceva, imaginea nu este suficient de buna. Fotografia este o arta vizuala, daca o imagine necesita explicatii pentru motivarea declansarii ea nu isi indeplineste scopul existentei. Fotografiile trebuie sa fie autoexplicative.

Fii cel mai mare critic al tau. Invata sa fii exigent cu fotografiile tale si cu tine insuti. Daca esti in dubii cu privire la una dintre imaginile tale, respinge-o.

Nu exista “natural” in fotografie, expresia asta e un mit si mie imi scoate peri albi. Nu a existat niciodata o fotografie care sa reproduca ceva “natural”. Nu exista natural pentru ca totul in fotografie este cat se poate de subiectiv, de la momentul ales de declansare, la compozitie, la folosirea luminii. Exista un aspect “naturalizat”, daca doriti, dar avand in vedere ca procesul fotografic se opreste abia dupa printarea unei fotografii, cadrul pe care ai ales sa il fotografiezi trece prin tot felul de modificari pana la print. Deci unde este “naturalul” din digitalizare? Pai nu este...