5 sfaturi pentru fotografia de portret

Fotografia de portret are un singur scop principal: sa captureze personalitatea subiectului fotografiat.

Acestea fiind spuse, fotografia de portret poate fi si ea abordata in mai multe feluri si poate pune in evidenta diferite calitati ale subiectului.

In principiu toate tipurile de portrete se pot imparti in trei mari categorii de abordare:

- Environmental (in mediu/locatie) - potretul unui atlet sau al unui sportiv de competitie va spune mai multe despre el daca sedinta foto va fi tinuta in mediul in care acesta activeaza (pe teren, in sala de sport etc.), astfel fundalul va complementa si va spune mai multe despre persoana fotografiata. Portretele de acest tip sunt in general folosite pentru scurte biografii in presa scrisa sau pentru articole media care au in evidenta o persoana si actiunile acesteia.

- Headshots (in studio) - aceste portrete sunt facut in mediu de studio pentru a elimina toate elementele care pot distrage atentia de la subiect. In general se foloseste un fundal simplu, nu prea strident, care sa complementeze culoarea pielii sau chiar alb sau negru. In general aceste tipuri de portrete sunt folosite pentru "CV"-ul subiectului, atat in print, cat si in tot ceea ce tine de imaginea publica a acestuia (social media).

- Instantanee - portretele instantaneu sunt exact ce ati crede ca sunt: momente imortalizate cu un subiect in prim-plan. Ce este diferit la un portret instantaneu fata de celelalte este faptul ca interactiunea fotografului cu subiectul este minima, acesta avand scopul sa surprinda subiectul in actiunea sa. Instantaneele intotdeauna au un aer de voieurism in ele, astfel incat privitorul va avea senzatia ca imaginea pe care o priveste denota un moment suspendat din viata subiectului.

Dar indiferent de ce tip de portretistica se abordeaza, intotdeauna exista un sir de elemente de care un fotograf ar trebui sa tina cont, asadar iata 5 sfaturi pentru fotografia de portret:

1. Fii constient de unghiul si intensitatea luminii:

Lumina in portretistica este mai importanta decat in alte tipuri de fotografie. Lumina este cea care contureaza fata subiectului si tot ea va contura "atmosfera" imaginii finale. Spre exemplu o fotografie in umbra deschisa (in fata unei ferestre prin care nu bate soarele direct) va crea o imagine cu umbre foarte difuze si in general ii va acorda subiectului o calitate prietenoasa si calda. In timp ce lumina directa a soarelui va evidentia textura pielii si va crea o imagine mai "taioasa" a subiectului, deoarece acesta cel mai probabil va strange ochii pentru a opri din intensitatea luminii.

2. Fii constient de unghiul din care fotografiezi:

Unghiul din care alegi sa fotografiezi este important pentru poveste pe care i-o transmiti privitorului. O fotografie facuta unei persoane dintr-o pozitie joasa ii va spune privitorului ca subiectul este deasupra lui, in timp ce o fotografie facuta de deasupra liniei de privire a subiectului ii va transmite privitorului ca este deasupra acestuia. Un unghi ridicat poate face subiectul sa para inocent, mic sau neimportant, in timp ce un unghi coborit poate face subiectul sa para impozant, puternic, superior sau chiar arogant, subiectul privind in jos catre cei care ii vad fotografia. Pentru portrete de CV spre exemplu, se fotografiaza in general in "plan", adica direct in linie cu ochii subiectului, in felul acesta subiectul priveste privitorul direct in ochii, in felul acesta imaginea capata un aer neutru in termeni de raport de putere.

3. Fii constient de trasaturile subiectului:

Persoanele au in general emisferele fetei cu mici asimetrii. O persoana poate avea un ochi putin mai mare decat celalalt sau o pleoapa care sta mai inchisa la un ochi decat la celalalt. Poate avea un semn din nastere pe o parte a fetei sau o alunita. Poate avea nasul in unghi sau falcile acesteia se pot inchide neuniform. Este de datoria ta ca fotograf sa ai grija la aceste detalii, care in viata de zi cu zi nu sunt foarte evidente, insa intr-o fotografie vor fi amplificate si stridente. Directia dinspre care fotografiezi in termeni de abordare a fetei poate exacerba anumite trasaturi ale subiectului. Spre exemplu daca fotografiem un subiect care are ochiul stang putin mai mare decat dreptul (asa cum il privim noi) este important sa ii cerem subiectului sa isi indrepte fata catre partea stanga, afisand astfel inspre obiectiv mai mult din partea dreapta a fetei. In felul acesta, pentru ca ceea ce este mai aproape de camera devine aparent mai mare, ochii subiectului vor parea de aceeasi dimensiune in fotografie.

4. Fii constient de cum influentezi subicetul:

Interactiunea ta cu subiectul trebuie sa fie intotdeauna constienta. Sunt putine persoane carora le place sa fie fotografiate si care sunt dezinvolte si naturale in fata unui aparat de fotografiat. Presiunea creste si mai mult atunci cand subiectul vede ca este plasat in fata unui studio portabil si se regaseste brusc in fata unui aparat de fotografiat impozant, pus pe un trepied si a 3 sau mai multe surse de lumina, toate acolo pentru el. In general persoanele devin foarte defensive si extrem de incordate, situatie care va crea fotografii cu zambete cu dinti stransi si o rigiditate generala in postura subiectului. Ca fotograf trebuie sa vorbesti constant cu subiectul si sa incerci sa detensionezi situatia. Explica-i ce faci, explica-i de ce declansezi de mai multe ori. Glumeste cu el, spune-i ce iti place la postura sa si corecteaza pozitiv ceea ce nu ajuta fotografia (nu spune: "nu imi place postura ta", spune-i: "mi-ar placea mai mult daca ai sta..." sau "cred ca arati mai bine din celalalt profil"). Din experienta mea, cand vine vorba de portretistica ... "more is better". In general unui subiect care nu a mai fost fotografiat ii ia intre 10 si 30 de minute sa se obisnuiasca doar cu ideea ca este sub atentie, pana se va relaxa si se va obisnui cu atmosfera. Aceste 10-30 de minute nu trebuie sa fie goale, trebuie sa fie pline de comunicare cu subiectul.

5. Fii constient de focala obiectivului pe care o folosesti:

Focalele obiectivelor influenteaza foarte mult perceptia asupra fizionomiei. O focala scurta (35mm sau mai putin) va deforma fata unei persoane facand zonele din centrul imaginii sa para mai mari decat sunt in realitate. Asta inseamna ca daca vei face un portret cu focale scurte, nasul si ochii unei persoane vor fi distorsionate si vor parea mai mari. O focala lunga (peste 100mm) va incepe sa "comprime" imaginea, astfel chipul subiectului va parea putin mai "plat" si mai placut estetic. Pentru portretistica se recomanda in general focale de 50mm sau mai mult.