Compunerea unei fotografii

M-am gandit sa scriu putin despre procesul de compunere a unei imagini in cadrul fotografiei de instantaneu. As vrea sa incerc sa sparg mitul ca o singura declansare este suficienta pentru o fotografie buna. Da, de-a lungul istoriei au existat (si inca exista) fotografi pentru care o declansare poate fi suficienta. Dar de cele mai multe ori o fotografie rezulta din munca depusa in a "lucra scena". Asta inseamna ca o fotografie buna rezulta de fapt din mai multe tentative de compozitie si momente.

Spre exemplu, o simpla cautare pe net despre "contact sheets" va poate lamuri cu aceasta problema, mai ales daca va alegeti un fotograf sau o fotografie iconica. Un eseu video bun cu privire la "contact sheets" il puteti urmari pe canalul The Art of Photography, canal pe care de altfel vi-l recomand cu drag, in special playlist-ul "The artist series".

Pentru mine de cele mai multe ori lucrurile nu sunt "see -> shoot", iar procesul presupune intotdeauna sa experimentez cat mai mult cu compozitia. In seriile mele de negative digitale (raw-uri) intotdeauna exista mai multe unghiuri abordate. Este intr-adevar important sa incerci de la bun inceput (inca dinainte de a duce camera la ochi) sa ai deja stabilita o idee vis-a-vis de sentimentul/ideea pe care ai vrea sa il/o transmiti, iar procesul de a compune imaginea incepe cu mult inainte de a fotografia. Metodele mele de compozitie sunt relativ simple. In general intotdeauna incerc sa fac conexiuni in interiorul cadrului fotografic. Conexiuni intre subiect si mediul inconjurator, intre un subiect si o idee/sentiment etc.

Cand vine vorba de fotografierea de instantanee problema este ca momentele sunt fugitive, cum vin asa si trec, iar daca nu esti pregatit pentru ele, le ratezi.

Cu cat iti gasesti mai din timp ideea pe care vrei sa o transmiti, cu atat mai rapid vei putea compune/recompune imaginea cu aparatul la ochi.

Puteti vedea mai jos cateva exemple de serii de negative, impreuna cu imaginile selectate si developate/editate. Veti observa ca exista in majoritatea seriilor o "evolutie" catre imaginea finala. De cele mai multe ori, ma folosesc de ideea ca "ceea ce nu ajuta, incurca", eliminand treptat din cadrul fotografic elementele care perturba ceea ce vreau sa transmit.

O sa vorbesc putin despre serii.

ContactSheet-1

In seria aceasta am vazut ce se va intampla inainte de moment si mi-am compus imaginea din timp, asteptand subiectul sa intre in cadrul fotografic, ramanand doar sa surprind pasul potrivit al acestuia. Important de mentionat este ca nu m-am oprit din fotografiat pentru ca niciodata nu stii cum vor arata imaginile finale sau daca subiectul va face ceva interesant. In final cadrul selectat a fost primul, cel pe care l-am anticipat.

ContactSheet-2

In seria a doua am vrut sa fac un portret care sa reintareasca firul narativ pe care il avea subiectul (mai multe despre proiect cand acesta va fi complet publicat). Ideea simpla este ca subiectul vorbea despre o fabrica dezafectata la ridicarea careia a muncit acum multi ani in urma.

Urmariti seria de declansari cu pozitionarea fotografului in spatiu. Se poate vedea cum m-am apropiat treptat. Am tinut cont de semnul de pe zidul din dreapta cadrului (pe care scrie "sa dam clasei muncitoare puterea") incercand sa il plasez in directia privirii subiectului. Am constatat ca este prea mult spatiu "mort" in cadu si am inceput sa ma apropii de el si m-am miscat spre dreapta lui pentru a scoate din imagine cladirea din stanga cadrului, care era inutila si "grea" vizual. Am inceput sa experimentez cu ideea de a plasa semnul de pe zid in spatele directiei de privire a subiectului (in ideea ca acele cuvinte vor ramane intotdeauna in mentalitatea subiectului). Am constatat ca sunt prea aproape si pierd prea mult din mediu (din fabrica), am facut un pas in spate pentru a putea incadra suficient din aceasta si am ales sa ascund cladirea din stanga in spatele subiectului.

In final am ramas cu doua imagini. Prima care are semnul in spatele directiei de privire a subiectului si in care acesta gesticuleaza aproape acuzator, a doua cu semnul peste umarul sau si in care subiectul imi transmite o stare de resemnare/dezmagire.

ContactSheet-3

In a treia serie am selectat imaginea strict legat de subiectul proiectului. Combinatia de vegetatie cu fabrica dezafectata ajutandu-ma sa exprim mai clar niste idei pe care le aveam de punctat. Insa se poate vedea ca au fost folosite mai multe unghiuri si tipuri de incadrari/compozitii.

ContactSheet-4

Seria patru este scurta, simpla si cred ca autoexplicativa, in special daca tinem cont ca fotografia este facuta intr-o camera in care au fost inchisi oameni.

ContactSheet-5

Ultima dintre seriile de negative este poate si cea mai interesanta. Puteti observa miscarea mea in jurul subiectului, care era iluminat de o singura fereastra foarte mica. Dupa primele declansari pe care le-am facut deoarece am gasit interesant profilul-silueta din stanga cadrului, am constat ca unghiul era complet inutilizabil. Am decis sa fotografiez frontal. Am ales sa incadrez initial pe treimea inferioara a cadrului, contrabalansand cu gaura din perete de deasupra subiectului. Mi-am dat seama ca nu reprezinta nimic, este un cadu gol fara inteles, fara dinamica. M-am indepartat vazand umbra din stanga cadrului si m-am decis sa o folosesc ca o vigneta naturala, desi cadrul devine considerabil mai interesant si dinamic, mi se parea ca tot ii lipseste ceva. M-am ridicat si am inceput sa ma apropii, am vazut umbra subiectului pe perete si mi-am dat seama ca se potriveste perfect cu ceea ce doream sa exprim, asadar am ales sa creez o dinamica intre umbra acestuia si chipul sau, tot ce am avut de facut a fost sa astept o expresie potrivita.

Ca o concluzie as spune ca sansele ca o fotografie sa iasa bine din prima declanasare cresc doar daca inveti sa anticipezi suficient de bine si daca ai o idee extrem de clara asupra a ceea ce vrei sa exprimi. Sfatul meu este sa declansati mult, dar cu rost. Schimbati unghiuri, cautati sa conectati subiectul de mediul sau de o idee sau un mesaj. Miscati-va mult si incercati sa nu va ridicati ochiul din ocular. Am mai scris si vorbit despre obiceiul nociv de a va uita la imagini pe display-ul camerei ("chimping") dupa fiecare declansare, puteti face asta la sfaristul unei serii. Dar atat timp cat fotografiati, incercati sa ramaneti prinsi in ceea ce se intampla vizual in ocularul aparatului foto si cautati sa imbunatatiti imaginea cu fiecare declansare.