10 filme de vazut pentru a-ti inspira fotografia

Ce putem invata din filme cu privire la fotografie? Pai nu trebuie sa uitam ca un film, in esenta, este tot fotografie. Compunerea unui cadru fotografic nu difera foarte mult de compunerea unui cadru de film, de aceea exista inca functia de “Director of Photography” in cinematografie.

Asadar aveti mai jos o lista de filme pe care vi le recomand, cu explicatiile de rigoare:

1 – Andrei Tarkovsky – Stalker

Pentru imaginea impecabila si exemple clare de cum poti crea compozitii simple cu ideea de a transmite o stare de spirit specifica. Tarkosvsky a fost un regizor care era orientat inspre a transmite stari prin imagine, nu informatie, deci mai toate filmele sale au diferite tipuri de atmosfere, atmosfere care au fost create, in cea mai mare masura, vizual.

2 - Joon-ho Bong – Memories of Murder

Pentru cum sa compui imagini cu mai multe persoane si despre cat de importanta poate fi linia pe care o traseaza un subiect cu privirea prin cadrul tau. Cinematografia coreeana abia incepe sa isi iveasca capul si pe plaiurile mioritice, insa avem foarte mult de invatat de la ei.

3 – Akira Kurosawa – Ran – Shichinin no Samurai – Yojimbo – si aproape oricare alt film

Nu cred ca am ceva de adaugat in ceea ce s-a spus despre Kurosawa, s-a cam spus tot :).

Pentru multiple exemple de compozitii, de la peisaje la portrete, de la incadrare de actiune la incadrari de miscare. Aproape in orice scena din filmele lui Korosawa se poate pune pauza, iar de cele mai multe ori veti ramane pe ecran cu un exemplu real de compozitie.

4 – Francis Ford Coppola – Apocalypse Now

Pentru cum poti crea haos vizual si cum poti reda un efect psihedelic prin fotografiile tale. Atat prin filtre, cat si prin juxtapunere sau expuneri multiple. De asemenea, culoarea este folosita intr-un mod specific si special.

5 – Paul Thomas Anderson – There Will Be Blood

Pentru cum poti face camera de fotografiat (de filmat) invizibila in procesul de storytelling. De asemenea, pentru exemple multiple de compozitii atipice (in special in portretistica – scena botezului din Biserica; scena crimei de la final). De vazut si revazut :)

6 – Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel

Pentru cum se poate folosi culoarea in orice cadru fotografic. O scoala intreaga in compozitie cu ajutorul culorii. Bineinteles Wes Anderson are acest “touch” in mai toate filmele sale.

7 – Dziga Vertov – Man With a Movie Camera (sountrack – The Cinematic Orchestra)

Film mut care a venit din dorinta lui Vertov de a destrama orice alt tip de cinematografie non-documentara. Este un film din care se poate invata cat de puternica este puterea asocierii de cadre. Nu veti regasi aici Battleship Potemkin pentru ca acesta a fost un film de propaganda, in timp ce Man With a Movie Camera a fost un film documentarist – aratand astfel ce se poate face cu asocierea de imagini reale.

8 – Ron Fricke - Baraka

Un fel de urmas al curentului Kino-Pravada, din care facea parte Vertov. Baraka este un film tip documentar, filmat pe 6 continente si in 24 de tari. Firul narativ este interpretabil si reiese din alaturarea de imagini fotografice. Se afla in aceasta lista pentru compozitiile fabuloase pe care acesta le are.

9 - Alejandro G. Iñárritu – The Revenant

Un film care nu aduce neaparat ceva nou in lista actuala, ci mai degraba imbina elemente. Pe imaginea acestui film se pot tine cursuri intregi de compozitie.

10 – War Photographer

Un documentar despre munca si viata lui James Natchwey (fotoreporter de conflict). Desi nu este propriu-zis un “film” in sensul de artistic, se afla aici pentru ca pune in prim-plan experienta de a fi un fotoreporter in zone de razboi. Exista scene in care Natchwey a avut atasata de aparatul sau de fotografiat o camera video, permitand astfel privitorilor sa vada direct momentele pe care le fotografiaza, in timp ce le fotografia (un fel de real time in documentare).

Acestea sunt cele 10 pe care le recomand. Voi ce ati mai adauga pe lista?