O nunta in alb/negru sau de ce fotografia monocrom poate fi mai grea decat cea color

Toata lumea are momente cand se joaca cu filtre de editare pentru a incerca sa transforme un cadru tras intr-o veritabila fotografie. Nu arat cu degetul pe nimeni, acesta este unul dintre lucrurile pe care le faceam si eu la inceputurile aventurilor mele in arta fotografica. Insa de atunci am invatat ca, de fapt, pentru ca o imagine sa functioneze in spectrul monocrom, ea trebuie gandita/vazuta in spectrul monocrom.

Acum patru ani, un bun prieten de-al meu se casatorea si cand m-a invitat la nunta sa, i-am spus ca vin sa fotografiez, nu ca invitat propriu-zis. De cand cu fotografia eu nu prea mai pot sta locului in cadrul unui eveniment de gen, am fost dintotdeauna un introvert si camera de fotografiat mi-a oferit un prilej bun de a face ceva util, in timp ce ma ascund si fug de lume. Vlad mi-a spus: "bai, poti sa tragi daca vrei, dar eu vreau sa te simti bine, nu sa vii la munca", iar eu i-am confirmat spunandu-i ca "ma voi simti mai bine tragand, decat band, dar vreau sa ma lasi sa trag cum vreau eu". Zis si facut, am fost fotograf secund, el mai avea o echipa de foto-video la nunta, in felul acesta a luat toata presiunea de pe umerii mei, iar eu mi-am intrat in viteza si mi-am pus in minte sa "fac" o nunta asa cum mi-am dorit intotdeauna - alb/negru complet, in stil de reportaj.

De ce alb/negru? Pentru ca atunci cand fotografiezi fara culoare, ramai cu "scheletul" imaginii. Cand nu ai culoare in fotografie, privitorul nu poate fi distras cu nimic de la ceea ce se intampla in cadrul tau. Nu ma intelegeti gresit, nu spun neaparat ca distrage culoarea in sine, dar o poate face. In fotografia alb/negru, cel ce iti priveste imaginea trebuie sa fie atras in/de ea doar prin subiect/moment si, mai ales, compozitie. Tot ceea ce iti ramane in cadru este ceea ce ai vrut sa arati, fara tot surplusul de informatie vizuala, daca vreti fotografia alb/negru este ca o cafea fara zahar, unde dulcele nu ascunde si nici nu completeaza aroma cafelei. De aceea este intotdeauna riscant sa faci o astfel de alegere. De altfel, daca as fi fost singur ca fotograf, probabil ca nu as fi facut-o, desi, dupa nunta sa, am prins curajul de a face asta si in alte evenimente.

Despre compozitie se pot spune foarte multe, exista multe carti, articole, filme si cursuri dedicate temei, ce va pot spune eu este ca aceasta este sufletul imaginii, intotdeauna. Da, momentul este important, cateodata poate fi mai important decat compozitia, cu precadere in fotojurnalism. Insa mai toate fotografiile pe care le regasiti premiate international sau prin galeriile de genul World Press Photo, se afla acolo pentru combinatia ideala dintre moment si compozitie.

Daca imaginea este bine compusa, dar momentul este ratat, imaginea este pierduta. Daca momentul este surprins, insa compozitia este precara imaginea este, de cele mai mult ori, pierduta. Ce incerc sa spun este ca atunci cand fotografiezi alb-negru, compozitia este "goala" in fata privitorului, iar daca aceasta nu este suficient de buna, atunci fotografia "cade".

In fotografia in alb/negru este vorba doar de contraste, totul este legat de cum se evidentiaza subiectul prin compozitie si lumina/umbra. Exista trucuri pe care orice fotograf bun le stie, pentru a putea trage "la sigur" niste imagini in alb/negru, cateva ponturi sunt, spre exemplu:

  • In fata unei ferestre cu lumina naturala, un portret concentrat pe fata persoanei va arata bine in alb/negru. Motivul este faptul ca lumina aproape de fereastra va fi intotdeauna mai puternica decat in restul camerei, astfel subiectul va fi mai bine iluminat decat fundalul care va ramane mai intunecat. Astfel fata subiectului va fi mai alba, creand contrast cu fundalul care va fi o nuanta foarte intunecata de gri.

  • Cerul de vara dimineata, dupa rasarit (orele 7 pana pe la orele 11), cat si seara inainte de apus (orele 5-7), are o tenta usor albastruie (a nu se confunda cu celebra Ora Albastra care apare inainte de rasarit si mai tarziu de apus). Acesta tenta este perfecta pentru portrete. Cerul albastrui va crea un contrast natural cu culorile calde din pielea unei persoane.

  • Hainele, in special in cazul mirilor, care sunt imbracati in general in alb si negru, sunt o metoda usoara de a determina ce fundal poti folosi pentru a iti evidentia subiectul in alb/negru. Este usor de imaginat ca, daca subiectul tau este imbracat in alb, nu este o idee buna sa folosesti un fundal alb. O regula buna este sa folosesti culorile complementare de pe roata culorilor (link), astfel daca subiectul este imbracat in rosu, e o idee buna sa cauti un fundal din spectrul culorii albastru.

  • In alb/negru lumina capata o calitate distinctiva in compozitie, ea poate fi folosita ca element compozitional cu accent mai mare decat in fotografia color. Un subiect care trece prin fata unei ferestre sau prin lumina unei crapaturi de usi poate fi fotogrfiat si evidentiat ca atare, incadrat chiar de umbra si lumina.

Insa atunci cand ai de fotografiat o nunta intreaga, sunt putine lucruri pe care le poti controla in termeni de pozitionarea subiectilor, este nevoie si de un pic de noroc, dar mai ales de rabdare si anticipare, ultimele doua fiind lucruri pe care nu le poti obtine daca lumea trage de tine sa le faci "poze".

VladsiAndreea 0022 1
VladsiAndreea 0024 1
VladsiAndreea 0019
VladsiAndreea 0018
VladsiAndreea 0010
VladsiAndreea 0013
VladsiAndreea 0011
VladsiAndreea 0015
VladsiAndreea 0012
VladsiAndreea 0016
VladsiAndreea 0017
VladsiAndreea 0021
VladsiAndreea 0023 1
VladsiAndreea 0020



In continuare puteti gasi o lista cu fotografi romani care trag preponderent alb/negru si pe care ii recomand cu caldura

Mirela Momanu

Cristina Țintă

Adi Tudose